lördag 6 september 2008

Bangin' On The System

I USA är det tydligen coolt att åka omkring med nedvevade rutor och spela så högt som bilstereon tillåter. Och på fullaste allvar tycka att man är skitcool. Det gjorde vi idag... Vid varje trafikljus kan man försöka att överrösta bilarna bredvid. Det bra om man liggen i mittenfilen för då har man bilar både till höger och vänster om sig och tillfredsställelsen blir dubbel när man får en sekunds uppmärksamhet. Att nån faktiskt lade märke till vår bil och den otroligt schyssta musik som fick hela asfalten under oss att vibrera. He he, jag kände mig cool...

Hursomhelst var syftet med turen att leta cykel. Jag hittade en riktig pärla som jag putsat på idag och nu är den nästan som ny. Var även på jakt efter en soffa och lite annat andrahandsskräp. Soffan försvann mitt framför näsan på mig och efter några andra fynd på Goodwill och Saint Vincent de Paul gav vi upp och åkte till Wal-Mart. Det är hemskt på Wal-Mart. Det är både arbetsplats och shoppingställe (mat, kläder, allt du kan tänka dig) för andra klassens medborgare. Arbetsförhållandena är helt vidriga. Det har tydligen blivit lite bättre än tidigare men fortfarande har de anställda mycket lite att säga till om. Att bli sjuk kan innebära att man förlorar jobbet, lönen är minimal och sjukförsäkring ingår oftast inte. Wal-Mart Superstore kan täcka en yta som är helt overkligt stor, flera kvarter och i affären går man lätt vilse. Åker man dit behöver man inte åka nån annanstans, möjligtvis för att hitta Halloumiost, som jag letat efter sen jag kom hit.

Något annat som jag observerat sen jag kom hit är mängden sopor som jag producerar. Nu kommer jag in på miljösnacket igen, men det är oundvikligt. I Uppsala, där jag hade kompost, gick jag ut med brännbartpåsen ca en gång i veckan. Här går jag ut med soppåsen minst tre gånger i veckan, och då är det ingen icapåse, allting är ju stort här i Amerikat även soppåsarna som dessutom är förbehandlade med parfym och har en "dragkedja" längst upp så man slipper knyta ihop dem när man ska ta ut dem. Sopmängden kan ju inte bara bero på att jag inte komposterar här. Kanske mer förpackningar? Jag hoppas innerligt att de har börjat bränna sopor i det här landet för värmeförsörjning istället för att lägga på deponi eller köra runt på evighetspråmar på t.ex. Missisippi. Fast på dem där pråmarna brukar det ju alltid hända spännande saker på film så det kanske är synd om de försvinner.

1 kommentar:

ellen sa...

haha vilket roligt avslut på inlägget! åh vad roligt med en massa inlägg att läsa. ska bokmärka den här bloggen. kan ni inte ha kompost där ni bor nu? är det ett soprum med sopsortering eller? gjorde konsumentverkets test idag och fick bra resultat men tänkte att du nog skulle fått grymma resultat med egenproducerade grönsaker och allt.