torsdag 11 september 2008

one line Märit

Det är konstigt när man kommer till en helt ny stad och inte känner en kotte. Man sätts lite på prov och får en chans att testa sitt självförtroende på ett nytt sätt. Plötsligt blir man så jäkla medveten om vartenda ord man yttrar och vill att allt ska låta så trevligt och bra och tillmötesgående. Sen känns det som att jag säger alldeles för konstiga saker, eller att jag inte riktigt har kommit in i tugget än. Egentligen är det ganska komiskt. T.ex. hur gör man för att låta lite cool och nonchalant när en kille från mitt program ropar igenom hela klassrummet "Hey how's it goin'?" när jag kommer allra sist och alla sitter tysta och väntar på läraren. Som svensk börjar jag fundera "Jo, det är ju ganska bra, lite trött kanske men annarst helt ok", man vill ju liksom lägga ut texten lite, eller åtmistone försöka svara på ett sanningsenligt sätt. Nu har jag dock insett att kallprat är det viktiga. Kallprata, måste lära mig kallprata....

Om nån har lite fyndiga one liners jag kan kasta ur mig så mottages det tacksamt!

I väntan på det ska jag kasta mig över nya vänskaper. Jag kände mig riktigt ensam idag, jag vet det låter skitdeppigt men det är inte så jag vill att det ska låta. Det är mer en fascinerande känsla att känna sig helt ensam i hela världen och inte prata ordenligt med nån på flera dagar (Nu överdriver jag ju jättemycket såklart...jag pratar ju med marcus varje dag). Men jag är ju van att ha folk omkring mig jämt och alltid vänner som är nära till hands. Nu har jag inte ens nån att ta en fika med. Jag gick till en fik idag när det ösregnade ute. Det kom en ung kille och satte sig vid mitt bord och började prata lite efter ett tag. Han hade precis börjat plugga och var ingenjör av nåt slag. Han undrade vad min "major" var och vad jag pluggade just nu. Jag svävade omkring lite på svaret (har inte fattat vad "major" är än..) men var snart tvungen att erkänna att jag inte var härifrån och jag inte riktigt visste. Vi pratade lite mer och sen sa han "ok, det betyder att du borde vara ungerfär 24 25 nu?". Nä, sa jag och skrattade, jag är ju nästan 30. Han såg lite besviken ut och gick därifrån ganska snart därefter.

Jag tror att jag ska bli lite mera offensiv vad gäller vänskapssökandet.

2 kommentarer:

~j sa...

Hahaha du är 24-25 just nu... det har man ju hört förut... men det är bara positivt, eller hur? Vad det gäller "major" så betyder det inriktning eller huvudämne (man kan ha fler), det som sedan står i examenpappren, som t.ex. agronomi. Man kan också ha en "minor" och det är ett ämne man läser lite löst, men ändå mer än allt annat. Det står också i examenpappren. Det du gör är säkert ekvivalent till Masters :)
Kram

rÅsa sa...

Hur går det, har du fått nån kompis?