söndag 14 september 2008

Politisk helg




I fredags var vi hemma hos ett par kompisar på grillfest som gillar att prata politik. Jag frågade ut dem om Sarah Palin som för mig verkar vara en helt galen människa. Jag fattar inte att Republikanerna gått upp i opinionsmätningarna sedan hon utsågs till eventuell vice president! Hon menar att invasionen av Irak var guds vilja, hon har varit utomlands en gång i sitt liv (all-inclusive i Cancún, Mexico), hon är emot abort av alla former tom vid våldtäkt eller incest, hon har tidigare sagt att klimatförändringarna inte beror på mänsklig aktvivitet etc etc. Dessutom blev hon intervjuad av Charles Gibson i veckan och gjorde bort sig ordentliget när hon svävade på frågan om Bush doktrinen. Det var kul och media har gått hårt åt henne efter det om hennes okunskap och det faktum att John McCain anklagar Obama för att vara okunnig och oerfaren. Enligt våra vänner i fredags kommer förhoppningsvis Palin effekten mattas av snart. McCain har varit ganska osynlig sedan Palin hamnat så mycket i rampljuset. Alla är överens om att hans tal på Republikanernas konvent var trist och att han är en rätt okarismatisk ledare. Inte för att jag är nån politisk expertkommentator men jag tror att McCain vill förmedla en bild av sig själv som erfararen, hård, han har levt ett tufft liv och har starka ideal och stark tro. Palin levereras som ett spännande och nytänkande komplement. Inte så erfaren, men en stark och robust hockey morsa som på nåt sätt ska locka till sig kvinnliga väljare som är sura för att Hillary inte blev kandidat.... jag vet inte, men kanske.

Igår var vi på fest hos några nyfunna vänner. En kille som var där jobbar heltid med Obama kampanjen och då blev det ganska mycket politik snack igen. Det var kul och jag hade en lång utläggning om sjukförsäkringssystemet i Sverige. Hakorna åkte längre och längre ner på folk och jag insåg vilket otroligt bra land Sverige är.

Nu är jag på väg till mitt nya favoritställe, Willy Street Co-op! En mataffär som fungerar som ett kooperativ där man är medlem. Man äger en miniliten del av mataffären och kan engagera sig på olika sätt, t.ex. genom att jobba. Man har även rösträtt inom organisationen och är med och röstar fram chef och andra ansvarigfa. Större delen av sortimentet är ekologiskt och/eller lokalproducerat. Man kan köpa jättemycket i "bulk", tom olivolja. Jordnötssmör kan man mala själv rätt ner i sin egen burk. Jag är helt såld. Det kommer mer bilder snart.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Hej! Jag älskar den tyoen av affär, "min" hette Strawberry Fields o jag funderade på att hoppa av SLU och öppna en i Sthlm.

Känner igen det där med att man "borde" vara yngre. Men bry dig inte - skryt om allt du gjort när de andra blev schasade till universitetet... inte alla som byggt en hydda i Indien.

Oneliners och kallprat. Haha den där killen verkade ju lite "knäpp" - men det är det jag gillar med amerikanerna - att de faktiskt pratar med varandra och inte surar som svenskarna.

Ensamheten är drivkraften skulle jag påstå. Hoppa på folk bara, de som inte tycker du är helt knäpp tycker att du är cool.

Stor kram o puss!!

ellen sa...

willy street co-op låter ju helt fantastiskt! ta med dig konceptet hit. jag fattar inte varför inte svensk media gjort större grej av palins galenskap. har mest läst om att hon är pinsamt okunnig. har du sett michelle obama live eller? såg ett tal med på youtube och hon verkar ju sjukt skilled.

din arbetsplats såg mäktig ut, vill se lägenheten också. mera bilder!