tisdag 16 september 2008

Ryggsäcksvänner

Idag hände det en kul grej. Jag var på väg till föreläsning och får syn på en tjej på cykel med en likadan haglöfsryggsäck som jag, fast röd. Jag tänkte att hon måste ju vara från Sverige eller åtminstone ha varit där. Så när hon susar iväg efter att trafikljusen slagit om till grönt kastar jag mig efter. När vägen svänger tappar jag henne ur sikte. Jag fortsätter rakt fram en bit men vänder sedan om och går tillbaka samma väg. Då får jag syn på henne igen, hon har parkerat cykeln i en liten gränd och håller på att låsa. Jag går fram och känner mig plötsligt heldum, vad ska jag säga? Jag säger "hej, är du från Sverige?" och ser lite allmänt intresserad ut. Det visar sig att hon är halvsvensk och har pluggat i Umeå, och det lustigaste av allt är att hennes mamma är från Östersund. Imorgon ska vi ses och ta en kaffe.

Den andra ryggsäcksincidenten hände för två veckor sedan. Jag har med mig två ryggsäckar som jag använder här och båda har hjälpt mig hitta nya vänner. Den här gången var det min gröna kånken. En tjej från min institution hade sett mig på stan och förstått att jag måste ha nån koppling till Sverige. När vi hade picknick på institutionen första veckan kom hon fram och pratade och visade upp sin exakt likadana ryggsäck. Hon har pluggat i Danmark och det var där hon köpt den. Dessutom är hon väldigt bra på danska.

1 kommentar:

Unknown sa...

Hehe, jag minns den gången då jag och Mirjam satt på en gata i vietnam och åt lunch och så helt pltlsligt drar tre utländska tjejer förbi på cykel varav en med kånken. Vi blev alldeles förvirrade. Vad gjorde de i Can Tho? Varför cyklade de ut från universitetet? Varför hade de en svensk ryggsäck? varför har vi aldrig sett dem förut? Vi funderade på det där i flera dagar. Ryggsäckarna är ett underskattat bomärke. PKPKPK