söndag 5 oktober 2008

CC

Jag har ett nytt favorithäng, Crystal Corner två kvarter hemifrån. Det är en sån där lokal bar där "joe sixpack" som Sarah Palin skulle säga, hänger. Vi var där på fredagshäng och tog en öl med popcorn och snackade med lite locals. Det var kul. En gubbe satt bredvid oss och såg ut som han var sugen på umgänge. Efter ett par öl till och utväxlande av visitkort och sköna ryggdunkningar hade vi avhandlat och analyserat valet och torsdagens VP debatt mellan Biden och Palin. Det är så spännande att bara prata med folk och höra deras historia och fråga om helt vardagliga saker. Jag skulle kunna tillbringa resten av min tid här i amerikat på Crystal Corner och bara kolla på folk och prata. Jag kom på efter fredagens händelse att man blir lite isolerad här i Madison. Allting här är så "liberalt" och Obamavänligt. Jag tror inte jag har sett nån McCain skylt i någons trädgård, inte ett enda McCain klistermärke på nån bil. Allting är bara Obama och man behöver absolut inte vara rädd för att vräka ur sig nästan vad som helst om hur korkad Sarah Palin är, ingen tar illa upp. Eftersom jag inte har haft så mycket tid att läsa tidningar utan mest bara pratar politik med folk här i stan så känns valet i princip redan avgjort. Vilket nog är en illusion, det verkar vara otroligt jämt. Jag har beställt nätprenumeration på DN för att hålla mig lite mer uppdaterad. Mannen vi blev kompis med på CC har föresten en son som pluggade i Uppsala för två år sedan. Liten världupplevelse igen. Känns som det har varit många sådana på sistone.

Idag har jag anmält mig till institutionens fotbollslag. Jag fattar inte varför. Om två timmar börjar matchen och jag känner paniken komma krypande. Jag är ju tom bollrädd, jag springer åt andra hållet när bollen kommer! De i laget har stora förhoppningar på mig som europé....vi ligger sist i serien och har bara två matcher kvar som vi måste vinna för att inte åka ur. Jag tror det var i ett ögonblick av sportanda som fick mig att hänga på. Amerikanska universitet är väldigt fokuserade på sport. Det hade jag inte fattat tidigare. Igårkväll var det fotbollsmatch (amerikansk) med universitetets lag, UW Badgers. Hela stan var som ett enda stort party med grillfest eller sk tailgating i var enda trädgård. Universitetets stadium tar minst 80.000 personer och det är riktigt svårt att få biljetter. Vi gick ut på stan efter matchen och dränkte våra sorger i förlusten tillsammans med alla andra rödklädda fans, helt galet. De som spelar i laget är vanliga studenter men betalar inga terminsavgifter. Efter universitetsstudierna kan de bli draftade till proffsligan NFL om de är riktigt bra. De mindre bra kanske far till Europa, jag har hört att det finns en amerikansk fotbollsliga där. Det är i alla fall en konstig sport som jag aldrig lär mig reglerna för. Laget har även ett marching band på 200 personer som följer med på alla bortamatcher och spelar i pausen och efter matchen på hemmaplan. Jag har sett de öva och det är minst sagt imponernade. Hursomhelt var besvikelsen stor igår när det visade sig att hela bandet hade blivit avstängdt pga dåligt uppträdande på matchen förra veckan. Bandmedlemmarna hade tydligen blivit fulla och haft sex i bussen på vägen hem. Tyckte det var ganska kul. De är hårt hållna de stackarna.

1 kommentar:

Johanna sa...

Ha ha ha ha! Du verkar ju ha busy life därborta :) Men LÄTT att du kommer dominera på fotbollsplan, jag hejar på dig! Du är ju inte allste bollrädd, tänk vad tuff du är på innebandyplan - nästan samma sak ju! Lycka till!