lördag 11 oktober 2008

Boot Camp

"This is NOT your mother's workout! Military style workout that will kick your butt! Experience how to use your body as a machine for the ultimate fitness experience". Stod det i beskrivningen. Kul, tänkte jag och såg framför mig militärinspirerad träning i den bemärkelsen att man typ "leker krig" med sparkar i luften och kung fu rörelser med armarna och kanske lite bunkerrullning. Fel. Jag insåg nästan på en gång när jag klev in i gympasalen vad det var frågan om. Ledaren såg ut som en maskin med fyrkantigt rakat huvud och det var nästan bara killar där. Jag frågade lite försiktigt om det var ett jobbigt pass och han hånskrattade lite. Passet var verkligen militäriskt med "jumping jacks", hundra armhävningar på fötterna, springa i sand.... osv. allt i raka led. Ledare marcherade runt och gormade och straffade stackare som inte hoppade ordentligt med extra armhävningar eller situps. När jag gick därifrån var benen som gelé. Men det var ganska kul upplevelse. Jag har ju nästan lite desperat letat och varit öppen för nya upplevelser. Fotbollsgrejen förra veckan som ett exempel. Det gick för övrigt ganska bra, jag gjorde inte bort mig alls. Vi hade en tysk utbytesstudent i lagen också som såg till att i vann med 3-0. I morgon har vi en ny viktigt match.
Lite politik. Jag läste en intressant ledare imorse om Sarah Palin. Det är väldigt mycket prat om henne här och ni hör säkert mycket också. Här skämtar man mycket om henne och hennes okunskap och hockeymorsaattityd. Saturday Night Live har gjort flera sketcher där man driver med henne; hur dåligt påläst hon är, hur medietränad hon är och hur hur lyckas undvika alla komplicerade frågor med "aren't we all just a buch of mavericks!". I ledaren tog man upp hur farligt det är att skoja för mycket och banalisera hela den politiska debatten när USA och resten av världen står inför en så djup ekonomisk kris. Istället för att larva sig och skoja om Sarah Palin och hur dum hon är borde man ta tillfället i akt och debattera mera och visa det amerikanska folket att med Sarah Palin, som bara befinner sig ett "heartbeat" från att leda det här landet, kan situationen bli riktigt skrämmande. Det var föresten roligt att höra John McCains argument på debatten i tisdags för hur han skulle lösa den ekonomiska krisen: Det amerikanska folket är de bästa i hela världen, de bästa entreprenörerna etc etc så ekonomin kommer att fixa sig, no problem!

Ah! Så mycket att skriva om. Jag var på en intressant diskussionskväll i veckan med internationella och amerikanska studenter. Huvudtalaren började med att prata om i vilken spännande tid vi befinner oss just nu. Aldrig tidigare har en presidentkandidat varit svart och en vicepresidentkandidat kvinna. Aldrig tidigare han båda presidentkandidaterna haft så mycket kontakt och erfarenhet med omvärlden. Aldrig tidigare har ekonomin krisat så här nära inpå ett val.

Idag har vi varit på utflykt till Devil's lake och tittat på vackra höstfärger. Jag laddar upp lite fina bilden på fb.

1 kommentar:

Unknown sa...

Hehe, det lät ju fruktansvärt!!! Jag är mkt imponerad av ditt dödsförakt, jag hade typ vänt i dörren. Jag har köpt en intressant bok "konsten att dölja en massaker" på tal om politik. Vi får skypa snart! pkpkpkpk